Your Highness

Titel: Your Highness
År: 2011
Längd: 102 min
Genre: Action | Komedi | Fantasy
Regissör: David Gordon Green
Skådespelare: Danny McBride, James Franco, Natalie Portman, Justin Theroux, Toby Jones, Zoey Deschanel, Damian Lewis

David Gordon Greens Pineapple Express fick tummen upp av mig vilket gjorde att jag såg fram emot Your Highness som innehar en talangfull ensemble. Dess omdömen har dock varit mycket negativa, jag blev nyfiken häromdagen och nu kan jag dela med mig av mina åsikter.

Storyn tar plats i ett medeltida fantasiland. Thadeous (Danny McBride) är en lat och vårdslös prins med en äldre bror, Fabious (James Franco), som är raka motsatsen. Fabious anländer hem efter ett nobelt uppdrag där han befriat Belladonna (Zoey Deschanel) som varit fången hos den onde trollkarlen Leezar (Justin Theroux). Fabious tänker gifta sig med henne, men trollkarlen dyker snart upp för att återta sin fånge. Fabious ger sig av för att rädda henne igen. Kungen beordrar Thadeous att hjälpa sin bror, motvilligt går han med på det och bröderna reser iväg tillsammans för att dräpa trollkarlen och rädda Belladonna.

När man ser Your Highness kan man inte tro att dess budget är 50 miljoner dollar, nästan dubbelt så hög som budgeten till District 9. Men det är den ju faktiskt, då borde filmmakarna ha kunnat öka kvalitén istället för att låta specialeffekterna, scenografin med mera bilda sann b-klass. Det är dock mer förlåtligt när det rör sig om en tramskomedi och inget som ska tas på allvar.

Humornivån skiftar en del, emellanåt är det roligt och ibland konstigt eller rentav pinsamt. Eftersom jag skrattade några gånger kan jag inte påstå att filmen har värdelös humor. Den risiga dialogen är inte lätt att berömma, ett manus användes inte ens vid inspelningen och skådisarna fick improvisera mycket. Det förklarar skavankerna där.

Mitt slutbetyg hade varit ett snäpp lägre om det inte vore för det magnifika ögongodiset som utgörs av Natalie Portman. Your Highness kan fungera för den som vill se en lättsmält komedi och kanske dregla lite över nämnd dam.

betyg5

Lämna en kommentar