Legend

leg0

Titel: Legend
År: 2015
Längd: 132 min
Genre: Drama | Romantik
Regissör: Brian Helgeland
Skådespelare: Tom Hardy, Emily Browning, Taron Egerton, David Thewlis, Duffy

Tom Hardy har slagit igenom stort på senare år och fick sin första Oscarsnominering 2016. I mina ögon har han också växt mer för varje rollprestation jag sett honom göra, och jag får erkänna att han är något av en favorit hos mig numera.

leg1

På 1960-talet i östra London styrs en kriminell organisation av gangstertvillingarna Reggie och Ron Kray (Hardy). Reggie är i jämförelse med sin bror lugn och sansad. Han träffar Frances (Emily Browning) som han så småningom gifter sig med. Att få äktenskap och gangsterliv att gå ihop blir dock inte lätt för honom. Hans bror Ron är oberäknelig, paranoid och en allmänt udda person. De kommer att bli två av Storbritanniens mest beryktade gangstrar i historien.

leg2

Legend har en hel del gemensamt med Black Mass. Gangsterfilmer som hade premiär 2015 med ett par månaders mellanrum, utspelar sig på 60- respektive 70-talet, har i skrivande stund samma betyg på IMDb, är ganska slätstrukna men lyfts av fenomenala insatser av sina huvudrollsinnehavare.

leg3

Tom Hardy förtjänar all beröm för vad han lyckas åstadkomma i denna film. Absolut Oscarsklass skulle jag säga. Han ger sken av att det är två olika toppskådespelare i rollerna, som sminkats för att likna varandra fysiskt. Med en sämre huvudrollsinnehavare hade mitt slutbetyg blivit lägre. Filmen besitter en del klyschor och känns mestadels intetsägande när allt kommer omkring. Med Hardys briljant uppvisade talang i åtanke ger jag den dock en svag sjua.

betyg7

Lämna en kommentar