Dumb & Dumber

dd0

Titel: Dumb & Dumber
År: 1994
Längd: 107 min
Genre: Komedi
Regissör: Peter Farrelly
Skådespelare: Jim Carrey, Jeff Daniels, Lauren Holly, Mike Starr, Karen Duffy

Bröderna Farrellys komedi om de två IQ-befriade vännerna Lloyd och Harry har blivit något av en klassiker. För oss som kan skratta åt kiss- och bajshumor, handikappade personer och brist på gott uppförande är denna rulle en guldgruva. Men jag vet att det är långt ifrån alla som tål dessa humorsorter. Handlingen är det väl ingen större idé att jag går igenom för den är ganska tunn egentligen. Kort sagt åker de två nämnda korkskallarna på en liten roadtrip till Aspen för att lämna en väska till en dam (Lauren Holly) som Lloyd (Jim Carrey) blivit förtjust i.

Filmens starkaste sida ligger i samspelet mellan Carrey och Daniels och deras karaktärer där missförstånd, lögner och lojal kamratskap råder. Dialogen är riktigt träffsäker och av sällan skådat korkat slag. Ta bara det här exemplet:
Harry: What’s in the briefcase?
Lloyd: Man, I would have to be a real lowlife to go rooting around in someone else’s private property.
Harry: Is it locked?
Lloyd: Yeah. Really well.

Jim Carrey kör på för fullt med sitt fantastiska minspel och fysiska bravader. Men roligast är nog Jeff Daniels. Hans tankning av hundbilen och det galna toalettbesöket frambringar skratt hos mig. Storyn i sig är inte mycket att jubla över men som lättsmält komedi är filmen väldigt bra.

betyg7

2 reaktioner på ”Dumb & Dumber

  1. Ååååå vad kul. Äntligen hittade jag någon som skrivit om denna.
    Jag trodde jag var rätt ensam om att gilla den (i alla fall är jag det i min bekantskapskrets).

    Men en 7:a? Lite snålt tycker jag nog ;)

Lämna en kommentar