The Conjuring

conju0

Titel: The Conjuring
År: 2013
Längd: 112 min
Genre: Skräck
Regissör: James Wan
Skådespelare: Vera Farmiga, Patrick Wilson, Lili Taylor, Ron Livingston, Joey King

Till ytan ser The Conjuring ut som en vanlig, medelmåttig skräckfilm. Den har dock fått en ståtlig mängd positiva omdömen, även jag måste ansluta till hyllningskören och erkänna att den är välgjord.

conju1

I början på 70-talet flyttar familjen Perron in i ett stort hus i Rhode Island. De märker att underliga händelser börjar prägla deras vardag. Det går från enkelt väggknakande och strul med ägodelar till riktiga olyckor och livsfara. Carolyn Perron (Lili Taylor) är familjens moder, hon bestämmer sig för att kontakta ett par utredare som fokuserar på paranormal aktivitet. Hon vänder sig till Ed och Lorraine Warren (Patrick Wilson och Vera Farmiga). När utredarna anländer till huset står de inför stora utmaningar.

conju2

Handlingen baseras på en sann historia, de båda paranormala utredarna har varit involverade i flera andra kända fall som resulterat i långfilmer. Kanske är de bara bluff, men när man läser om historien som familjens Perrons före detta boning har så blir man minsann förundrad (se IMDb-trivia). Filmen skildrar effektivt väldigt otäcka upplevelser, men sanningshalten i dem kan man naturligtvis ifrågasätta.

conju3

Suveräna skådespelare främjar filmens kvalitet. Även barnen övertygar starkt, speciellt Joey King som agerar huvudperson i filmens bästa scen. Det var nästan så att den gav mig gåshud, inget illa betyg där. Med detta sagt borde jag inte vara alltför negativ här trots att rum för kritik finns. Sidohistorien som centrerar kring paret Warrens dotter och en viss docka tycker jag att man kunde ha skippat, jag förstår inte riktigt vilken funktion den fyllde.

conju4

Att religion på sedvanligt sätt till en film som denna ges utrymme finner jag i vanlig ordning ogynnsamt. ”Varför just katolicismen och inte hinduismen eller islam?”, blir en fråga som dyker upp hos mig och skadar min upplevelse något. Religionens roll gör att The Conjuring blir svårare att ta på allvar, överlag rör det sig dock om en lysande skräckfilm som är värd en titt.

betyg7

2 reaktioner på ”The Conjuring

  1. Gillade filmen mkt och fann att dockhistorien nog var rysligast. Det finns faktiskt filmer med skräck och religion där det inte rör sig om kristendom men man får leta……

    • Har kollat upp mer info sedan jag skrev recensionen och fick reda på att dockan existerar på riktigt, fast i en mindre kuslig form. Den såg creepy ut på ett mer klyschigt sätt i filmen tyckte jag.

      Får kanske gräva i Bollywood så hittar jag nog något intressant. ;)

Lämna en kommentar