How to Train Your Dragon 2

how0

Titel: How to Train Your Dragon 2
År: 2014
Längd: 102 min
Genre: Animation | Action | Fantasy | Äventyr
Regissör: Dean DeBlois
Skådespelare: Jay Baruchel, Cate Blanchett, Gerard Butler, Craig Ferguson, Djimon Hounsou, Jonah Hill

Föregångsfilmen som kom 2010 blev en stor succé och var enligt mig väldigt bra. Till denna uppföljare har man fått med Cate Blanchett, Kit Harington och Djimon Hounsou bland röstskådespelarna.

how1

Hiccup (Jay Baruchel) är ute och flyger med sin drake, Toothless. De hamnar i bråk med ett gäng drakfångare som vill norpa Toothless, men drakfångarna misslyckas. De nämner för Hiccup att deras arbetsgivares namn är Drago (Djimon Hounsou), och att denne tänker bygga en armé av drakar. När Hiccup återvänt hem berättar han om händelsen för sin far, Stoick (Gerard Butler). Stoick känner till mannen sedan tidigare, han vet att Drago är en ondskefull galning. Hiccup flyger iväg för att finna Drago och stoppa honom.

how2

How to Train Your Dragon 2 håller samma klass som sin lysande föregångare. Berättelsen är denna gång mer vuxen och komplicerad, på gränsen till att det blir för rörigt. Cate Blanchett ger röst åt en intressant karaktär som dock rör om i grytan på ett positivt sätt.

how3

Komedin hade gärna fått vara roligare, DreamWorks har absolut producerat bättre filmer ur rent komediorienterad synvinkel. Animationen, den visuella stilen och actionscenerna ligger på en högre nivå, så hög att filmen i sin helhet ändå blir en av de bästa från DreamWorks.

betyg8

4 reaktioner på ”How to Train Your Dragon 2

  1. Tjenare, har du haft en bra jul? Jag älskar den här filmen! Den bästa filmen av Dreamworks hittills. Pixar är bäst i branschen men de har legat lite på latsidan på senare tid med Bilar 2 och Modig. Men fortsätter DW göra filmer som den här så blir rollerna ombytta.

    Så ville jag också fråga. Har du sett Guardians of the galaxy? Om du har sett den, rekommenderar du den då? Jag vill veta om den är så bra som alla säger att den är. 90 % på rotten tomatoes. De var inte dåligt må jag säga.

  2. Själv är jag inget större fan av Marvel Cinematic Universe tycker att filmerna är hyfsade som bäst men majoriteten får för mycket uppskattning tycker jag.
    När det kommer till superhjältar föredrar jag nog DC:s mörka och brutala filmatiseringar som Nolans trilogi, Watchmen och V för Vendetta.

Lämna en kommentar