Triangle

Titel: Triangle
År:
2009
Längd:
99 min
Genre:
Skräck | Thriller
Regissör:
Christopher Smith
Skådespelare:
Melissa George, Liam Hemsworth, Michael Dorman, Henry Nixon

En gång i tiden hörde jag goda rykten om skräckfilmen Triangle. Jag bestämde mig för att kontrollera dem nu, storyn såg tämligen intressant ut och det är ju alltid positivt. Förväntningarna var dock aldrig höga från min sida, turligt nog.

Man bör inte veta mycket om handlingen innan filmtitten, så jag berättar det lilla jag kan utan att avslöja för mycket. Jess (Melissa George) är en ung kvinna och ensamstående mor till en autistisk son. Hon ska ta en kort segeltur med några vänner medan hennes son är i skolan. Ute på havet blåser plötsligt en storm upp och vänder uppochner på segelbåten, men stormen är borta lika kvickt som den kom. Ett mastigt fartyg anländer strax till deras räddning, ombord väntar dessvärre fler hemskheter.

Triangle är en så kallad ”mindfuck”-film som ämnar förbrylla och locka till hjärnarbete hos publiken. Christopher Nolan, med Memento och Inception på meritlistan, är bra på sådant. Han har en del gemensamt med regissören till denna film, däribland förnamnet, födelseåret och nationaliteten. Men deras alster är det stor kvalitetsskillnad på, Smith imponerar inte på mig här.

En ganska stark spänning finns där till en början, första filmhalvan lovar gott. Tyvärr avtar den ju mer händelserna klarnar, de blir även för repetitiva och gör mig stundtals uttråkad. Triangle ligger på en medioker nivå och fungerar okej som tidsfördriv. En omtitt blir det inte för min del.

betyg5

3 reaktioner på ”Triangle

  1. Tyckte Triangle var ganska ok faktiskt. För egen del började det hela som en dålig skräckfilm, men tog sig en del. Dock mest intressant för stunden.

    Vet inte om du sett den, men en annan film med liknande tema (utan att avslöja för mycket för de som inte sett den) är Timecrimes (2007). En mycket bättre film än detta dock.

Lämna en kommentar