The Dark Knight Rises

Titel: The Dark Knight Rises
År:
2012
Längd:
164 min
Genre:
Action | Äventyr | Thriller
Regissör:
Christopher Nolan
Skådespelare:
Christian Bale, Gary Oldman, Tom Hardy, Anne Hathaway, Marion Cotillard, Morgan Freeman, Michael Caine, Joseph Gordon-Levitt

För fyra år sedan satt jag i en biosalong och häpnade över att Christopher Nolan faktiskt lyckats utforma en mästerlig superhjältefilm. Många av oss funderade över hur han sedan skulle kunna göra en uppföljare av samma kaliber. Nu är den här med svar på våra frågor.

Nästan ett decennium efter händelserna i The Dark Knight befinner sig Batman (Christian Bale) i exil sedan han tagit på sig skulden för Harvey Dents brott tillika dennes död. En akrobatisk inbrottstjuv med namnet Selina Kyle (Anne Hathaway) träder fram och rör om i Gothams gryta, vilket efterhand leder till att livsfarlige terroristen Bane (Tom Hardy) hotar att förgöra staden. Vår huvudhjälte känner att han måste återvända från skuggorna för att bekämpa Bane och hans skräckvälde, något som blir allt annat än enkelt.

Batman utmanas alltså av trilogins tuffaste motståndare i form av Bane, en fysisk murbräcka man inte vill stå i vägen för. Tom Hardy är ypperlig i rollen och jag gillar att hans röst inte låtar sådär typiskt monstruös som man hade föreställt sig. Catwoman och Anne Hathaway lät först som tråkiga val av karaktär respektive skådespelerska, inga större intryck lämnas av dem men visst är Catwoman en viktig bit av pusslet.

Det är svårt att inte jämföra The Dark Knight Rises med föregångaren som jag anser vara ett mästerverk. Medan dess tempo är högt går det oftast långsammare  här och stilen liknar Batman Begins mer. Men det rör sig inte om upprepningar, filmen står på egna ben och snålar samtidigt inte på kvalitén. I vanlig ordning håller till exempel musiken av Hans Zimmer en grym nivå. Utöver de onödiga tillbakablickarna finner jag inget värt att kritisera.

Den starka ”wow-känslan” som The Dark Knight gav mig blir inte helt påtaglig i denna film, Nolan satte ribban skyhögt så det kommer inte som en chock att han stannar under den. Långt ifrån är han dock inte, för tredje gången har han ju regisserat en superhjältefilm som nästan krossar allt annat i genren.

betyg9

3 reaktioner på ”The Dark Knight Rises

  1. Det du skriver är lovande och verkar matcha de förväntningarna jag har på filmen. Får se vad jag tycker när jag väl sett den :)

  2. Jag hade lite svårt för Hathaway i sin roll, hon kändes inte så trovärdig. Och jag saknade också en Wow-känsla, utom i vissa scener. Tycker Nolan lyckades bra med en mörk stämning på det hela.

Lämna en kommentar