Pain & Gain

pain0

Titel: Pain & Gain
År: 2013
Längd: 129 min
Genre: Action | Komedi | Drama
Regissör: Michael Bay
Skådespelare: Mark Wahlberg, Dwayne Johnson, Anthony Mackie, Ed Harris, Tony Shalhoub

Muskelrullen Pain & Gain har fångat många träningsintresserade personers ögon, däribland finns mina. Michael Bay har jag blandade känslor för och det var inte med skyhöga förväntningar som jag körde igång filmen. Den visade sig dock vara ett uppsving från hans två senaste mer budgetfyllda spektakel.

pain1

I mitten av 1990-talet får gyminstruktören Daniel Lugo (Mark Wahlberg) en ny klient med fet plånbok. Victor Kershaw (Tony Shalhoub) är den rike skitstöveln i fråga. Lugos vänner Paul Doyle (Dwayne Johnson) och Adrian Doorbal (Anthony Mackie) vill fullfölja en plan som Lugo har rörande kidnappning och pengastöld. De kidnappar Kershaw och pressar honom till att överlämna alla sina besparingar till dem. Men Lugos idé går inte som planerat och snart har de polisen efter sig.

pain2

Mitt intresse för träning och kost har växt mycket de senaste åren. Jag kan numera anmärka på felaktigheter i filmer som har med dessa ämnen att göra, till exempel Clint Eastwoods dåliga utförande av bicepscurls i Escape from Alcatraz. Jag observerade huvudkaraktärerna i Pain & Gain extra mycket för att se om jag kunde leka besserwisser över något hos dem, mycket riktigt hittade jag ett par repliker och sekvenser som kan tillrättavisas. Kanske är det manusförfattarna som inte har jättekoll, men hursomhelst angår det mest smådetaljer som inte direkt stör.

pain2,5

Mark Wahlberg och muskelberget The Rock är bra skådespelarmässigt och fysiskt trovärdiga i rollerna som gymbiffar. Anthony Mackie kan man dessvärre inte säga detsamma om med tanke på hans mer bristfälliga fysik. Både Wahlberg och The Rock står för två av sina bästa insatser någonsin, Wahlberg är ovanligt karismatisk och hans kamrat ser ut att ha njutit av sitt jobb. The Rocks galna karaktär utgör tvivelsutan ett stort plus.

pain3

Som komedi är filmen relativt lyckad med sin svarta humor. Scener med några misslyckade mordförsök borde kunna väcka skratt hos folk som gillar den humorsorten. Dock ska det väl tilläggas att filmen emellanåt blir lite för vansinnig och att huvudkaraktärerna för realismens skull kanske borde ha haft högre IQ-siffror.

pain4

Pain & Gain har en för lång speltid och blir stundom för absurd. I övrigt innehåller den en god dos underhållning. Ett av Michael Bays bästa verk, även om det inte säger mycket.

betyg7

8 reaktioner på ”Pain & Gain

  1. Du skrev inget i din text om det faktum att filmen är baserad på en sann historia, något som jag tyckte var aningens problematiskt när jag såg filmen. Grabbarna blev dömda till väldigt långa fängelsestraff alt döden för sina brott, vilket lätt glöms bort i den glättiga, ytliga och rätt komiska filmen. En klurig krock det där.

    http://en.wikipedia.org/wiki/Pain_%26_Gain

    • Jag kunde kanske ha nämnt något om det också ja, fast samtidigt ville jag inte spoila om hur det slutar för killarna. Men deras domar kändes absolut för tunga om man ser till hur allt skedde i filmen.

      • Utpressning, kidnappning och flera mord kanske inte kan ge så mycket lindrigare straff än dom fick? Det är kanske den största skillnaden, att den riktiga verkligheten inte kan ses genom Michael Bays coola kameralins? ;)

        Och det är okej om du vill radera mina kommentarer om du ser dessa som spoilers.

      • Tänkte mest på mordförsök och sedan mord av olycka. Inte fullt lika allvarligt, så dödsstraff kändes lite hårt.

  2. Jag gillade filmen men hade likt Fiffi problem med att det var en BOATS där ganska hiskliga brott framställs genom en komisk (må hända svart sådan) touch.

Lämna en kommentar