The Grand Budapest Hotel

grandb0

Titel: The Grand Budapest Hotel
År: 2014
Längd: 100 min
Genre: Komedi
Regissör: Wes Anderson
Skådespelare: Ralph Fiennes, Tony Revolori, Adrien Brody, Willem Defoe, Edward Norton, Saoirse Ronan

Till nästa Oscarsgala kommer förmodligen The Grand Budapest Hotel att vara en av favoriterna i många kategorier. Det är lättgissat redan nu när jag skriver detta trots att nomineringarna inte kommer att fastslås förrän om flera månader.

grandb1

M. Gustave (Ralp Fiennes) är en berömd concierge på ett hotell i Östeuropa under mellankrigsåren. Unge och tystlåtne flyktingen Zero Moustafa (Tony Revolori) får ett jobb som hisspojke på hotellet. Gustave blir senare anklagad för mord på en gammal dam och tar då hjälp av Zero för att bevisa sin oskyldighet. Tillsammans kommer de hamna i ett äventyr som stärker deras vänskap. De har både lönnmördare och polis efter sig, att klara sig oskadda blir en kamp mot klockan.

grandb2

Det blir tydligt att Wes Anderson har skrivit och regisserat filmen eftersom hans stil känns igen så väl. Det kan dock tyckas malplacerat att ha Owen Wilson, Jason Schwartzman och Bill Murray i ännu ett av hans verk. Jag tänkte innan jag såg filmen att jag kunde satsa min förmögenhet på att minst två av dem skulle medverka, och visst hade jag rätt. Mer utrymme får Ralph Fiennes som gör ett lysande jobb och fixar den komiska tajmingen med bravur.

grandb3

Storheten hos The Grand Budapest Hotel ligger mycket i dess berättarstil, de udda karaktärerna och allt som ur filmisk synvinkel är ögongodis. Satsa min förmögenhet vågar jag även göra på att scenografin får en Oscarsnominering. Humorn kan man kalla lagom smårolig, den får säkert många att ofta bredda sina leenden. Jag kommer att vara ganska generös med slutbetyget, jag ser det som generöst eftersom filmen är som Andersons tidigare filmer på det sättet att den aldrig blir riktigt gripande, spännande, jätteengagerande eller jätterolig. Men väldigt välgjord, absolut.

8

Lämna en kommentar