The Boss Baby är bättre än A Silent Voice?

Nomineringarna inför årets Oscarsgala har presenterats. I kategorin för animerad långfilm finns The Boss Baby som inte tagits emot positivt av varken publik eller kritiker. Japanska A Silent Voice (Koe no Katachi) fanns tillgänglig för en nominering, liksom hyllade In This Corner of the World. Jag har ännu inte sett den sistnämnda, men jag har sett A Silent Voice som fick en femteplats på min lista över de bästa animerade filmerna jag sett.

Här är samtliga tre filmer summerade av kritiker enligt RottenTomatoes:

The Boss Baby: 52%. ”The Boss Baby’s talented cast, glimmers of wit, and flashes of visual inventiveness can’t make up for a thin premise and a disappointing willingness to settle for doody jokes.”

A Silent Voice: 91% ”As beautifully crafted as it is powerfully written, A Silent Voice looks at teen bullying from a soberingly hard-hitting perspective that’s uncommon for the animated medium.”

In This Corner of the World: 98% ”In This Corner of the World offers a unique ground-level perspective on an oft-dramatized period in history, further distinguished by beautiful hand-drawn animation.”

Detta är inte första gången Oscarsakademin negligerar eller nedvärderar animefilm. De har en vana att göra det, så jag är inte förvånad egentligen. Men nu är året 2018 och jag tycker att man bör skärpa sig. För mig är det uppenbart att detta handlar om politik och pengar, och jag känner att jag tar galan mindre seriöst nu för varje år som går. Snart kanske jag inte bryr mig mer om den än vad jag bryr mig om MTV’s filmgala där någon vinner för bästa flintskalle.

Lämna en kommentar